Najpopularniejsze wpisy

Archiwum

Licznik odwiedzin

DOŁĄCZ DO NAS


Obsługiwane przez usługę Blogger.

Obserwatorzy

sobota, 5 czerwca 2010

Tajemnicze krzyże na przydrożnej kapliczce

Wczoraj na "chwilę" zawitałem do Kichar - urokliwej wsi leżącej kilka kilometrów od Sandomierza, usytuowanej w przepięknej dolinie Opatówki. Ale do rzeczy..... (w kolejnych postach napiszę kilka słów o tej miejscowości, bo warto). 

Z asfaltowej drogi skręciłem w duży lessowy wąwóz, który doprowadził mnie na szczyt zbocza. Ujechawszy kilkadziesiąt metrów zatrzymałem się przy bardzo ciekawej i niezwykle tajemniczej kapliczce. Stoi na rozstaju polnych dróżek, obok (na moje oko) 20 letniego świerka. Widać na niej ząb czasu. Z kilkuwierszowego napisu udało mi się odczytać tylko "ROKU 1839". 

Ktoś powie, że takich kapliczek jest wiele przy polskich polnych drogach. Niby tak, ale ta jest wg. mnie wyjątkowa a napewno bardzo tajemnicza. Otóż na całym postumencie owej kapliczki wyrytych jest kilkanaście krzyży, których ramiona kończą się dużymi i głębokimi kropkami (dobrze widoczne na poniższym zdjęciu) .

Krzyże te bardzo mnie zaintrygowały, lecz nie jestem w stanie stwierdzić, ani nawet przypuszczać jakie jest ich pochodzenie i znaczenie. Liczę na Waszą pomoc - może wspólnie rozwiążemy tę zagadkę. 

0 komentarze: