Najpopularniejsze wpisy

Archiwum

Licznik odwiedzin

DOŁĄCZ DO NAS


Obsługiwane przez usługę Blogger.

Obserwatorzy

poniedziałek, 15 sierpnia 2011

Tajemnica zagadkowych krzyżyków rozwiązana?

Dwukrotnie na łamach bloga podejmowałem temat zagadkowych krzyżyków wyrytych na dwóch przydrożnych kapliczkach, na które trafiłem podczas swoich podsandomeirskich wypadów w teren. Kilka dni temu dostałem maila od jednego z czytelników bloga, który wydaje się wyjaśnił zagadkę, która od ponad roku nie dawała mi spokoju.

O pierwszej przydrożnej kapliczce z wyrytymi na jej cokole krzyżykami napisałem 5 czerwca 2010 roku w artykule "Tajemnicze krzyże na przydrożnej kapliczce". Opisałem tam o krzyż stojący przy polnej drodze pomiędzy Kicharami a Gałkowicami. Niespełna rok później, 4 czerwca 2011 roku w artykule "Kolejne tajemnicze krzyże na przydrożnej kapliczce" opisałem ten sam "fenomen" z tym, że dostrzeżony na kapliczce na obrzeżach wsi Janików. Poniżej prezentuję zdjęcie takich właśnie krzyżyków na jednej z kapliczek.

Jeden z czytelników bloga napisał do mnie w tej sprawie maila. Wydaje się, że zagadka została rozwiązana. Sugerował on, że krzyżyki wyryte zostały dla upamiętnienia zmarłych żegnanych na peryferiach wsi. Przypomnijmy, że dawniej zmarłego "odprowadzano" w kondukcie właśnie na obrzeża wsi i przy zlokalizowanych tam kapliczkach modlono się za niego. Wszystko by się zgadzało - obydwie opisywane kapliczki usytuowane są właśnie na obrzeżach miejscowości.

0 komentarze: